Kangasalan lukion uudet opiskelijat

15.6.2023

Hei tuleva Kangasalan lukion opiskelija

Onneksi olkoon opiskelupaikasta! Tässä kirjeessä saat ohjeita opiskelupaikan vastaanottamiseen Opintopolussa sekä muutamia käytännön asioita.

Näin otat opiskelupaikan vastaan

Olet saanut tiedon yhteishaun tuloksesta sähköpostitse 15.6. Sähköpostiviestissä on linkki, jonka kautta voit ottaa opiskelupaikan vastaan. Vaihtoehtoisesti voit ottaa opiskelupaikan vastaan kirjautumalla Opintopolun Oma Opintopolku –palveluun. Tästä linkistä lisätietoja: Peruskoulun jälkeisten koulutusten yhteishaun valintojen tulokset - Opintopolku (https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/peruskoulun-jalkeisten-koulutusten-yhteishaun-valintojen-tulokset)

Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen, eli esim. verkkopankkitunnukset.

Jos et ota opiskelupaikkaa vastaan, tee siitäkin ilmoitus välittömästi saman sähköpostilinkin kautta tai kirjautumalla Oma Opintopolkuun.

Huolehdi, että otat paikan vastaan mahdollisimman ripeästi, kuitenkin viimeistään 29.6.2023.

Wilma-tunnuksista

Kangasalan kouluista tulevat: sinun ja huoltajasi Wilma-tunnukset toimivat automaattisesti samoilla tunnuksilla kuin peruskoulussa. Jos tunnusten kanssa on ongelmia, ota yhteys lukion kansliaan toimistosihteeri Anne Kivistöön. Mikäli 1. periodin lukujärjestyksesi näkyy Wilmassa, ei erillistä käyntiä lukiolla tarvita.

Muualta kuin Kangasalan kouluista tulevat: Wilma-tunnuksia tehdään kesäkuun aikana ja tunnukset lähetetään sinulle ja huoltajallesi (yhteishaun lomakkeella ilmoitetulle) sähköpostitse. Wilma-tunnuksista voi tarvittaessa kysyä lisätietoja lukion toimistosihteeri Anne Kivistöltä, anne.kivisto@kangasala.fi, p. 050 336 4659.

Päivitä yhteystietosi

Käythän kesäkuun aikana Wilman Lomakkeet-välilehdellä päivittämässä yhteystietosi lomakkeella “Päivitä yhteystietosi (lukion opiskelija)”. Lomakkeita voi täyttää vain kirjauduttaessa selaimella Wilmaan (eli lomakkeet eivät valitettavasti toimi mobiilisovelluksessa).

Lukujärjestys, opintojaksovalinnat ja opinto-ohjaajien päivystys

Jos 1. periodin lukujärjestyksesi on tehty, ei erillistä käyntiä lukiolla tarvita kesän aikana. Jos sinulla ei ole lukujärjestystä, opinto-ohjaajat Ismo Tahvanainen, Johanna Pohjoisvirta ja Pekka Tiitu päivystävät lukiolla torstaina 15.6. ja perjantaina 16.6. klo 9–15, jolloin paikalle voi tulla ilman ajanvarausta. Mikäli ulko-ovi on lukossa, pääset sisälle ovikelloa soittamalla. Jos et pääse tekemään lukujärjestyksiä noina päivinä, ole yhteydessä opinto-ohjaajiin puhelimitse.

Opinto-ohjaaja Johanna Pohjoisvirta 050 380 3334
Opinto-ohjaaja Ismo Tahvanainen 044 4860 422 (tämä numero käytössä vain 15.–16.6.)
Opinto-ohjaaja Pekka Tiitu 044 4813183

Lisäksi perjantaille 4.8. on mahdollista varata aika opinto-ohjaajalle. Ajanvarauksen voit tehdä Wilma-viestillä tai erillisen opojen ajanvarauksen kautta, https://nettiaika.fi/Kangasalanlukio

Koulumatkatuki

Mikäli koulumatkasi on vähintään 7 km yhteen suuntaan, voit hakea koulumatkatukea opiskelupaikan vastaanotettuasi.

Opiskelija, toimi näin:

1.       Hanki omat verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.

2.       Kirjaudu OmaKelaan ja täytä koulumatkatuen verkkohakemus.

3.       Lähetä hakemus.

4.       Jos käytät koulumatkaasi Matkahuollon, Waltin, HSL:n, Nyssen tai Fölin liikennettä, Kela voi myöntää sinulle niin sanotun osto-oikeuden heti hakemuksen lähettämisen jälkeen. Voit ostaa koulumatkatuetun lipun aikaisintaan 18.7.2023.

5.       Katso tieto mahdollisesta osto-oikeudestasi OmaKelasta.

Jos alaikäinen opiskelija ei voi hakea tukea itse, huoltaja voi hakea tuen alaikäisen opiskelijan puolesta. Tuen voi edelleen hakea myös koulumatkatuen hakemuslomakkeella KM 1. Myös hakemuslomake on päivitetty ja se täytyy toimittaa Kelaan.

Kannettava tietokone ja muu opiskelumateriaali

Saat lainakäyttöön lukio-opintojesi ajaksi kannettavan tietokoneen. Lainalaitteen saa täytettyä sopimusta vastaan (tähän saat tarkemmat ohjeen koulun alettua). Laitteet jaetaan heti ensimmäisten koulupäivien aikana.  Huomaathan lisäksi, että pääsääntöisesti kaikki oppimateriaali on maksutonta ja jaetaan opintojaksoittain opiskelijoiden käyttöön. Opintojen maksuttomuudesta voit lukea tarkemmin täältä: https://www.oph.fi/fi/kehittaminen/ohjeita-lukiokoulutukseen-ja-ammatilliseen-koulutukseen#anchor-toisen-asteen-koulutuksen-maksuttomuus%20-

Opiskeluun liittyvistä käytännön asioista voit lukea tarkemmin koulun kotisivuilta, https://www.kangasalanlukio.fi/opiskelijalle/.

Lukuvuosi alkaa keskiviikkona 9.8.2023 klo 9.00. Kokoonnumme auditorioon, joka on lukiorakennuksen 2. kerroksessa. Tutorit ja ryhmänohjaajat ovat sinua vastassa saapuessasi kouluun.

Oikein rentouttavaa ja aurinkoista kesää, ja lämpimästi tervetuloa Kangasalan lukioon!

Ystävällisin terveisin
Maria Kaakkolammi, rehtori