Opiskelutavat

Kuvassa opiskelijoita vihreillä portailla seuraamassa luentoa.
Opiskelijoita seuraamassa luentoa vihreillä portailla

Lukiossa opiskelu tapahtuu pääsääntöisesti osallistumalla oppitunneille koulun ja opettajan ohjeiden mukaan.

Lukiossa voi suorittaa opintoja myös itsenäisesti opiskellen.  Se sopii niille, jotka ovat motivoituneita, kyvykkäitä itsenäiseen opiskeluun ja joilla on hyvä aikaisempi yleismenestys ja ko. aineen hyvin menneet aikaisemmat opinnot. Näin ollen itsenäisesti ei voi suorittaa oppiaineiden ensimmäisiä kursseja/opintojaksoja. Itsenäinen opiskelu on joskus ainut vaihtoehto niille, jotka opiskelevat paljon tai jos opinnot eivät mahdu lukujärjestykseen. Itsenäisestä opiskelusta tehdään aina kirjallinen sopimus opinto-ohjaajan, opettajan ja opiskelijan kesken.

Joitakin opintoja voi suorittaa myös verkkopohjaisilla oppimisalustoilla.  Tarvittaessa ota yhteys opinto-ohjaajan tai rehtoriin ennen verkko-opintoihin ilmoittautumista. Varmista myös, että arvosanasi kirjautuu opintoihisi suorituksen jälkeen.