Ajankohtaista kansainvälisyydestä

14.1.2023

ESN-projekteja tarjolla

ESN-projekti Fun Speaking English

Haluatko tutustua lukiolaisiin ympäri Eurooppaa, mutta säästää matkustuskuluissa? Osallistu ESN:n Fun Speaking English -projektiin, jonka aikana kokoonnumme 4 kertaa Teamsissa keskustelemaan erilaisista aiheista ja tekemään hauskoja suullisia harjoituksia englanniksi.

Aikataulu:

18. April   14.00-15.00 Finnish time

20. April   10.00-11.00 Finnish time

26. April   13.30-14.30 Finnish time

27. April   12.00-13.00 Finnish time

Vaaditaan: Hyvä englannin kielen suullinen taito ja rauhallinen tila työskennellä.

Nyt on paljon European School Networkin tarjoamia projekteja haussa, joissa pääsee tutustumaan paikan päällä maahan! Kaikissa näissä perhemajoitus, ainoastaan matkat maksettava itse. Hakemukset Kiti Kelloniemelle.

Portugali, Setubal 27.-30.3. Open Air.

Tämän viikon aikana purjehditaan, melotaan, sup-lautaillaan ja pelataan rantapelejä muiden eurooppalaisten lukiolaisten kanssa. 20 e maksu urheiluharrasteista. Opettaja lähtee mahdollisesti mukaan. Hakemukset 1.2. mennessä (hakemusrungon voi hakea minulta).

Turkki, Istanbul 27.2.-3.3. Drama fair and debate week

Samalla viikolla kaksi eri projektia kahdessa eri koulussa: toisessa draama ja toisessa väittely. Teemana molemmissa projekteissa: ‘The Role of the Women in the World’ . Opettaja ei lähde mukaan. Hakemukset 31.1. mennessä..

Portugali, Lissabon 15.-19.5. Blue week

Tämän viikon aikana tutustut Collegio Valassina kouluun, muihin nuoriin, Lissabonin nähtävyyksiin ja Lissabonin akvaarioon. Opettaja ei lähde mukaan. Hakemukset 3.2. mennessä.

Unkari, Budapest 15. - 19.4. A journey through time

Tässä viikon ohjelma englanniksi: group meeting at Mihály Babits Secondary School - getting-to-know-you activities - lunch in the school - an excursion to Szentendre: suburban train, transportation on the Danube; exploration of the oldest forms of transport (Skanzen) - classes at school - a visit to the Castle District: treasure hunt; guided tours devised by student hosts; funicular + chairlift ride - classes at school - a visit to the district fire station - a boat tour and/or rowing - free time - a visit to the Hungarian Railway Museum (Budapest) - a visit to the Public Transport Museum (Szentendre)

Lisämaksu museoista 25 e. Hakemukset 20.1.

Saksa, Wiesbaden: School against Racism 27. – 30.3.

Keskusteluja ja esitelmiä rasismista, LGBTIQ+ workshop, guided tour of the Anne Frank educational institution (interactive laboratory about racism, anti-Semitism and discrimination past and present) - workshop on racism/ discrimination/ Anti-Semitism  - watching a movie together and talking about it, free time activities  - sightseeing in Wiesbaden - free time in Frankfurt (sightseeing/ shopping) - Rheinsteig hiking activity (bring sturdy shoes)

Hakemukset viimeistään 31.1. Museomaksu 30 e. Osallistuminen tähän projektiin vaatii hyvää kielitaitoa ja rohkeutta keskustella englanniksi vaikeista aiheista.

Espanja, Aranjuez: Reaching goals 19.-26.6.

Ma -ti isäntäperheissä, ke-su patikointia ja telttailua vuorilla.

Due to the nature of the project we should take into account;

- Students interested in living in the middle of nature, using as little as possible our smart phones and focusing on socializing with other people.

- Sporty people. We do not need to be the best athletes but at least to be in fit.

Fee: 95 euros.

Hakemukset 11.4. mennessä.

Lisätietoja ja esitteet projekteista saa minulta. Tervetuloa mukaan!

Kiti Kelloniemi

ESN-koordinaattori

ESN-vieras

Viikolla 3 lukiolla vieraana ESN-projektin kautta portugalilainen opiskelija. Hän vierailee aamupäivisin oppitunneilla.

Elokuvan teosta innostuneet! Dutch Film Works elokuvaprojekti Hollannissa

Hollannin ESN-koulu Amersfoortissa järjestää lukiolaisille suunnatun Dutch Film Works viikon 29.5.-3.6.2023. Viikon aikana harjoitellaan elokuvan tekoa, tutustutaan Amersfoortiin, vieraillaan Amsterdamissa ja tietenkin tutustutaan nuoriin ympäri Eurooppaa. Perhemajoitus ja täysi ylöspito paikan päällä. Lennot varataan ja maksetaan itse, opettaja ei tule matkalle mukaan, mutta järjestävän koulun opettajat ovat heti vastassa lentokentällä ja pitävät teistä huolen viikon aikana.

Hakemuspohjia ja lisätietoja saa minulta, hakemukset 1.4. mennessä myös minulle.

t. Kiti Kelloniemi

Italialainen vaihto-oppilas

Lukiolle on tulossa viikon 3 alusta alkaen 16.1.2023 uusi vaihto-opiskelija Italiasta koko kevääksi. Benvenuto!

Italia-projektin vieraat lukiolla

Ke 1.2. - ke 8.2.2023 on lukiolla vieraana 23 italialaista lukiolaista ja heidän kaksi opettajaansa. Benvenuto!

Puolalaisia opettajia vieraana

Ma 6.3 - ke 8.3.2023 kolme puolalaista opettajaa vierailee lukiolla seuraamassa mm. oppitunteja.

Osallistukaa ja ottakaa vieraat ystävällisesti vastaan!